Asa cum este specificat si pe site-ul Centrului European al Consumatorilor din Romania:
1. Garanția Produselor
Garanția poate fi obligația legală a vânzătorului (garanție legală de conformitate) sau orice angajament asumat de vânzător sau producător (garanție comercială) față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.
Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, cu modificările și completările ulterioare, reglementează aspecte privind vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandă și garanțiile asociate acestora, în vederea asigurării protecției consumatorilor. Legea se aplică și vânzării produselor folosite, precum și produselor de folosință îndelungată câștigate la tombole, concursuri ori acordate cu titlu gratuit de comerciant.
2. Garanția Legală de Conformitate
Garanția de conformitate este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant. Clauzele contractuale sau înțelegerile încheiate înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator și comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct sau indirect, drepturile consumatorilor prevăzute de Legea nr. 449/2003, sunt nule de drept.
Vânzătorul are obligația de a livra produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare, indiferent de forma în care se încheie, verbal sau scris.
Se consideră că un produs este în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) produsul corespunde descrierii făcute de vânzător și are aceleași calități ca și produsele pe care vânzătorul le-a prezentat ca mostră sau model;
b) produsul corespunde oricărui scop specificat solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului și acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
Lipsa de conformitate are în vedere acele situații în care vânzătorul nu își respectă obligația asumată prin contractul încheiat de a livra consumatorului produsul adaptat scopului solicitat de acesta. Această situație are în vedere cazurile în care consumatorul are nevoie de produse cu anumite caracteristici, iar pentru a le obține trebuie să încheie un contract prin care agentul economic se obligă fie să fabrice un produs cu aceste caracteristici, fie să modifice un produs pentru a-i conferi caracteristicile dorite de consumator.
c) produsul corespunde scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de același tip;
Lipsa de conformitate în acest caz se încadrează perfect în noțiunea de defect, cu alte cuvinte, produsul nu funcționează așa cum ar trebui, spre exemplu congelatorul nu îngheață, pantofii se rup la prima purtare, motorul mașinii de spălat nu rotește cuva, becul se arde după cinci minute de la instalare etc.
d) prezintă parametrii de calitate și performanțe normale, la care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului și declarațiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
În acest caz, lipsa de conformitate se evaluează în funcție de două elemente, respectiv natura produsului și declarațiile privind produsul, făcute în special prin publicitate sau prin înscrierea pe etichetă.
Există o lipsă de conformitate și în următoarele două situații:
a) produsul achiziționat de consumator este instalat incorect de către vânzător, în condițiile în care instalarea este stipulată în contract ca obligație a vânzătorului;
b) produsul destinat a fi instalat de către consumator a fost incorect instalat de acesta din cauza unor deficiențe în instrucțiunile de utilizare.
Termenul de garanție legală de conformitate este de 2 ani și se calculează de la data livrării produsului, în condiţiile O.U.G nr. 140/2021.
Pentru produsele folosite se poate conveni cu vânzătorul reducerea termenului de 2 ani, dar nu mai puțin de un an de la data livrării produsului.
Termenul de garanție legală de conformitate, în cazul produselor de folosință îndelungată a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, se reduce la această perioadă.
Prezumția lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitate și performanță încă de la achiziționare. Astfel, orice lipsă de conformitate apărută într-un termen de 6 luni de la data livrării produsului se considerată a fi existat la momentul livrării.
Pentru a opera prezumția lipsei de conformitate este necesar ca vânzătorul să fie informat despre aceasta în termen de 2 luni de la data la care consumatorul a constatat-o, dar până la împlinirea termenului de 6 luni de la data livrării produsului.
În afara termenului de 6 luni, consumatorul poate uza de termenul de 2 luni în care trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de neconformitate (termen care curge de la data la care consumatorul a constat neconformitatea), până la împlinirea termenului de 2 ani. În acest caz, consumatorul trebuie să dovedească faptul că produsul a fost lipsit de conformitate la predare. În situația în care consumatorul nu anunță vânzătorul în cadrul acestui termen, acesta nu va mai putea solicita remedierea lipsei de conformitate.
În cadrul prezumției lipsei de conformitate obligația de a dovedi că produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare aparține vânzătorului și nu consumatorului. Însă, această regulă este valabilă doar în cadrul termenului de 6 luni de la data livrării produsului.
3. Garanția Comercială sau Convențională – Contractul de garanție
Garanția comercială sau convențională este garanția pe care vânzătorul sau producătorul o acordă în mod voluntar, în condițiile stabilite de acesta și care odată acordată, devine obligatorie din punct de vedere juridic.
Având în vedere această prevedere se impun câteva precizări:
- avem de a face cu un contract încheiat între vânzător sau producător, pe de o parte, și consumator, de cealaltă parte, prin care vânzătorul/producătorul își asumă, gratuit, obligația de a garanta că produsul vândut consumatorului corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă, iar în cazul contrar de a restitui contravaloarea, a repara sau a înlocui produsul;
- garanția prevăzută în Legea nr. 449/2003 este, sub aspectul naturii juridice, o garanție contractuală, cunoscută și sub denumirea de garanție convențională sau comercială. Este necesar să fie făcută o asemenea precizare pentru a se preveni confuzia cu alte tipuri de garanții, dar și pentru a stabili cu exactitate locul acesteia în dreptul civil român.
Încheierea unui contract de garanție nu este obligatorie pentru vânzător/producător decât în cazul în care acesta face unele declarații referitoare la o eventuală garanție sau menționează acordarea unei asemenea garanții comerciale în cadrul publicității făcute pentru produs.
Momentul încheierii contractului în cazul existenței din partea vânzătorului/producătorului a unor asemenea declarații publice este considerat a fi momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare, deoarece consumatorul acceptă în același moment și oferta privind garanția comercială.
În cazul în care nu există asemenea declarații publice, momentul încheierii contractului este cel al acceptării din partea consumatorului a ofertei vânzătorului/producătorului
Legea nu prevede o formă anume pentru contractul de garanție. Însă, la cererea consumatorului, contractul trebuie să îi fie oferit în scris sau pe orice suport durabil. Acest lucru poate fi realizat sub forma unui înscris de sine stătător – certificatul de garanție.
În cazul produselor de folosință îndelungată, certificatul de garanție este obligatoriu, chiar dacă nu se oferă o garanție comercială.
În primul rând, garanția comercială trebuie să cuprindă mențiuni cu privire la drepturile consumatorului care îi sunt oferite prin lege și să ateste în mod clar că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanția oferită. Aceste mențiuni pot fi formulate de o manieră generală, ca de exemplu, drepturile consumatorilor sunt cele prevăzute în Legea nr. 449/2003, în special art. 9-14, sau pot fi enumerate, prin reproducerea articolelor din lege în cuprinsul garanției comerciale.
Mențiunea că drepturile dumneavoastră, în calitate de consumator, nu sunt afectate prin garanția comercială trebuie prevazută în mod expres.
În al doilea rând, garanția comercială trebuie sa conțină, în mod obligatoriu, clauze referitoare la:
- elementele de identificare a produsului;
- termenul de garanție;
- modalitățile de asigurare a garanției – întreținere, reparare, înlocuire;
- denumirea și adresa vânzătorului;
- denumirea și adresa unității service specializate.
În sfârșit, garanția comercială trebuie redactată în termeni simpli și ușor de înțeles. Referitor la acest aspect, având în vedere că este vorba de un contract încheiat între un comerciant și un consumator având ca obiect prestarea unor servicii, garanția comercială trebuie să respecte și dispozițiile Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori.
Trebuie menționat că lipsa acestor elemente obligatorii nu afectează valabilitatea garanției comerciale. Astfel, în cazul omiterii acestor elemente, garanția comercială rămâne valabilă. În acest caz consumatorul se poate folosi de declarațiile făcute de vânzător/producător și poate solicita vânzătorului respectarea obligațiilor menționate în aceste declarații.
4. Garanția Europeană
Potrivit legislației europene, noțiunea de garanție este înțeleasă în sensul garanției comerciale pe care operatorul economic producător, importator sau vânzător o oferă, în mod voluntar, consumatorului.
În esență, Directiva 1999/44/CE prevede că garanțiile, în sensul unor operațiuni comerciale voluntare, devin totuși obligatorii pentru cel care le-a declarat sub orice formă, astfel încât consumatorii să poată avea o bază juridică în situația neîndeplinirii obligațiilor prevăzute în acestea. Astfel, dacă printr-o reclamă sau prin certificatul de garanție se oferă garanție de 5 ani, atunci aceasta este obligatorie pentru comerciant.
Fiecare stat membru al UE are propriile reglementări cu privire la garanție – dacă un certificat de garanție trebuie emis sau nu, dacă este suficientă chitanța primită de la magazin pentru a solicita aducerea produsului la conformitate, etc. În România, spre exemplu, pentru produsele de folosință îndelungată se prevede obligativitatea pentru vânzător de a înmâna consumatorului, pe lângă instrucțiunile de folosire, instalare, exploatare, întreținere, eliberate de producător, și certificatul de garanție.
Pentru a obține informații cu privire la reglementările în domeniu, specifice fiecărui stat membru, consumatorii pot contacta Centrul European al Consumatorilor Romania.
Vânzătorul este responsabil pentru lipsa de conformitate a produsului pentru o perioadă de 2 ani de la data livrării produsului. Acordarea garanției legale de 2 ani pentru produse este o cerință minimă pentru fiecare stat membru. În cazul în care produsul se defectează într-un termen de 6 luni de la data livrării acestuia se presupune că produsul a fost lipsit de conformitate încă de la livrare – prezumția lipsei de conformitate -, vânzătorul fiind obligat să demonstreze consumatorului că produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare.
Pentru a opera prezumția lipsei de conformitate este necesar ca vânzătorul să fie informat despre aceasta în termen de 2 luni de la data la care consumatorul a constatat-o, însă până la împlinirea termenului de 6 luni de la data livrării produsului.
Dacă în cadrul termenului de 6 luni produsul nu prezintă o conformitate, acesta se consideră a fi conform cu contractul.
Termenul de 2 luni nu trebuie interpretat restrictiv – este aplicabil și situației în care neconformitatea devine aparentă în termen de 2 ani de la livrarea produsului.
Indiferent că vorbim de perioada de 6 luni sau de cea de 2 ani, în cazul neconformității produsului consumatorul este îndreptățit să solicite:
- repararea sau înlocuirea gratuită, într-o perioadă rezonabilă de timp și fără inconveniente majore pentru consumator;
- reducerea de preț corespunzătoare sau rezoluțiunea contractului, dacă repararea sau înlocuirea este imposibilă sau disproporționată sau vânzătorul nu a efectuat repararea într-un termen rezonabil de timp ori fără inconveniente majore pentru consumator; rezoluțiunea contractului nu operează daca neconformitatea este minoră.
Nu uitați! Produsele beneficiază de un termen de garanție legală de 2 ani, astfel că orice lipsă de conformitate, apărută în cadrul acestui termen, trebuie asumată de vânzător fără costuri pentru consumator.
Orice lipsă de conformitate a produsului în perioada de 6 luni se prezumă a exista încă de la data livrării produsului; în acest caz vânzătorul este obligat să dovedească faptul că produsul a fost conform la livrare.
Orice lipsă de conformitate, apărută în cadrul termenului de garanție legală, trebuie adusă la cunoștința vânzătorului în termen de 2 luni de la data apariției defectului.
5. Garanția Legală (Tehnică)
Acesta trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitatile de asigurare a garantiei – intretinere, reparare, inlocuire si termenul de realizare a acestora, denumirea si adresa vanzatorului sau ale unitatii specializate de service. In cazul Certificatelor de garantie emise de producator sau importator in care unitatile de service sunt precizate explicit, produsele defecte pot fi trimise sau predate de client la centrul de service indicat in certificat pentru acordarea garantiei.
Garantia comerciala oferita pentru inlocuirea LCD-urilor este limitata la 3 luni. Nu sunt considerate defecte monitoarele care prezinta 3-5 pixeli defecti conform standardului de calitate international ISO 13406-2 clasa II.
Garantia comerciala oferita pentru acumulatorii comercializati este de 12 luni. In cazul acumulatorilor, garantia este acordata in cazul in care capacitatea bateriei este scazuta sub 80% din capacitatea de fabricatie.
Garantia comerciala oferita pentru unitatile de stocare este de 12 luni. Garantia nu acopera si datele stocate pe produsele care permit stocarea acestora – in acest sens se recomanda backup-urile periodice.
Garantia comerciala oferita pentru tastaturile comercializate este de 12 luni. Nu se acorda garantie pentru tastaturile care prezinta urme de corpuri straine (nisip, tutun, frimituri etc.), de asemenea nu se acorda garantie tastaturilor care prezinta urme de fum de tutun sau vapori de tigara electronica sau orice alta natura.
6. Conditiile Acordării Garantiei
Clientul trebuie sa prezinte certificatul de garantie completat corect, cu data achizitiei , stampilat si semnat impreuna cu factura sau bonul fiscal.
Descrierea detaliata a defectului produsului.
Datele dvs de contact: nume, prenume, telefon,mail, pentru a putea fi informat despre stadiul reparatiei.
In cazul neprezentarii documentelor de mai sus, Radical Solutions, nu poate asigura service-ul gratuit.
In cazul solicitarii nejustificate de acordare a garantiei, consumatorului i se va solicita contravaloarea manoperei de investigare de 180 lei.
7. Excluderi de la Garantie
Orice modificare adusa produsului pentru imbunatatirea sa, fara aprobarea scrisa a producatorului sau vanzatorului
Defectele fizice produse in urma socurilor mecanice/termice (sparturi, zgarieturi, crapaturi, arsuri, deformari etc)
Garantia nu acopera cazurile in care etichetele, insemnele si sigiliile producatorului prezinta stersaturi, modificari, dezlipiri sau alte urme de interventie.
Garantia nu acopera patrunderea de lichide sau corpuri straine, in produs.
8. Conditii de ambalare
Produsele se expediaza ambalate astfel incat sa fie protejate impotriva deteriorarilor mecanice din timpul transportului, care pot afecta starea produsului.Se recomanda ambalarea in folie protectoare , cutie de carton si alte materiale care sa protejeze produsul cat mai bine.
In colet trebuie pus certificatul de garantie, cu datele de identificare corecte ale produsului, insotit de o copie a actului fiscal.
Va rugam sa ambalati produsul cat mai bine, pentru a evita eventualele deteriorari ale produsului din timpul transportului.
9. Termeni si conditii privind serviciile post-garantie
Clientii care solicita servicii post-garantie, asuma si se obliga sa respecte termenii si conditiile prevazute pentru contractarea acestor sevicii, conform art.1270 Cod civil privind forta obligatorie a contractelor, dupa cum urmeaza:
Costul transportului produselor, de la client catre unitatea de service si de la aceasta catre client, atat in cazul in care clientul accepta devizul de reparatii cat si in cazul in care il refuza, este suportat de catre client
De la data la care clientul accepta devizul de reparatii, acesta se obliga sa achite contravaloarea acestora, sa ridice la termen produsul reparat si sa suporte costul de restiuire al produsului;
In cazul in care clientul intarzie mai mult de 30 de zile la ridicarea/preluarea produsului dupa data la care a fost anuntat ca produsul reparat/nereparat poate fi ridicat, clientul va plati o taxa de depozitare de 10 lei/zi, pana la data ridicarii/preluarii efective.
In cazul in care clientul intarzie mai mult de 90 zile la ridicarea/preluarea produsului ( reparat sau nereparat) fata de data la care a fost anuntat ca il poate ridica, produsul este considerat ca abandonat si trece automat in proprietatea Radical Solutions, sau poate fi predat societatilor de reciclare, in functie de decizia Radical Solutions, fara ca clientul sa mai aiba vreun drept la despagubire sau restituire;
Clientii din categoria legala a consumatorilor nu au drept de retragere din contract dupa ce si-au dat acordul pentru efectuarea reparatiilor, avand in vedere ca dupa acest moment serviciile se vor executa imediat si in totalitate.
Conform legii, persoanele juridice NU au calitate de consumator